Dragos Roua, un antreprenor inconjurat de antreprenori

Dragos-Roua Dragos Roua a inceput antreprenoriatul “tarziu”, la 29 de ani. A pornit de la zero o companie de publishing, care in aproximativ 6 ani de functionare a generat doi lideri de piata (masini.ro si culinar.ro). A vandut portofoliul de situri in 2008. Dupa aceea a avut mai multe proiecte online, printre care blogul personal (http://dragosroua.com), iar din 2014 gestioneaza Connect Hub (http://connecthub.ro)
Connect Hub este un spatiu de coworking si evenimente pentru antreprenori. Scopul Connect Hub este de a sprijini antreprenoriatul oferind  nu doar un birou pentru realizarea activitatilor de zi cu zi, ci si sprijin si resurse pentru evolutie, bazandu-se pe puterea comunitatii.

 

Connect Hub, locul unde te poti dezvolta ca antreprenor

connect-hub2

 

Cum a inceput calatoria ca antreprenor a lui Dragos Roua?

Pur si simplu. Mi-am dorit sa vad cum e sa fii pe picioarele tale. Pina atunci lucrasem in media si intr-o firma de programare, dar nu ca programator, nu stiam sa scriu cod, ci ca “inginer de calitate”. Firma scria soft pentru Franta si aveau nevoie de cineva bun la franceza sa scrie documentatiile si sa verifice softurile. Imi doream mai mult decat atat, asa ca mi-am dat demisia si mi-am facut propria mea firma. Multa lume m-a crezut inconstient si a fost o doza consistenta de inconstienta in demersul acela. Nu prea stiam exact ce o sa fac, stiam doar ca o sa fie ceva pe web, pe internet. La inceput scriam soft pentru americani sau englezi, ca sa putem sa ne platim salariile si incet-incet am reusit sa creez o echipa si am inceput sa facem propriile noastre situri.

Care din realizarile tale antreprenoriale este cea la care tii cel mai mult si de ce?

Nu am nicio favorita, toate realizarile au fost ok, pina la urma conteaza experienta in sine. Am facut multe lucruri care ies din tipare, de exemplu, cand aveam masini.ro, am reusit sa pre-vindem vreo 100 de Dacii Logan inainte sa se lanseze, nimeni nu stia ca se va numi Logan. Am reusit sa am, pentru o vreme, o firma in Noua Zeelanda, sa vad cum e. Am scris propria mea aplicatie de productivitate personala, invatand Objective C de la zero, si am publicat-o pe AppStore. Nu stiu daca si cartile conteaza ca realizare antreprenoriala, dar am scris 9 carti pina acum, toate in Engleza (disponibile pe amazon.com). Doua dintre ele au fost traduse si in alte limbi, in coreeana (in Coreea de Sud s-au vandut vreo 7000 de bucati) si in farsi (in Iran).

Click aici sau pe poza pentru a accesa cartile >>

carti-dragos-roua

 

Care au fost cele mai mari provocari pe care le-ai intampinat sau le intampini ca antreprenor?

Lipsa de educatie (de la educatie financiara pina la psihologie, team management, etc). Provocarile s-au schimbat de-a lungul timpului. Pe masura ce inveti, ce te rodezi, apar alte lucruri carora trebuie sa le faci fata. Nu e un moment in care sa te opresti si sa zici: “gata, le stiu pe toate”. De exemplu, acum, cea mai mare provocare e sa activez din nou ca antreprenor cu acte in regula, sa creez o echipa in jurul Connect Hub, si sa nu revin la obiceiul meu de “nomad digital”.

Connect-Hub

 

Ce / cine te-a ajutat sa le depasesti?

Rabdarea. 🙂 E una din calitatile cele mai putin apreciate, in special in zona antreprenoriatului, in care, prin definitie, explozia, rapiditatea reactiei e cea care conteaza. Dar rabdarea, si una din variatiunile ei, incapatinarea, m-a ajutat enorm. Pur si simplu stai cu problema respectiva (care poate fi lipsa banilor, a clientilor, a angajatilor buni, etc) pina cand o rezolvi.

Care au fost sau sunt cele mai mari satisfactii pe care le-ai avut sau le ai ca antreprenor?

Satisfactia de a-mi vedea ideile puse in practica. Oricare ar fi ele, fie ca e vorba de un site, de o comunitate, de un hub…

Ne poti spune cateva cuvinte despre echipa de la inceput si cum s-a transformat in prezent?

Echipa initiala, de acum 16 ani, s-a risipit de multa vreme. Mai tin legatura din cand in cand cu unii dintre ei, dar lucrurile s-au schimbat. In antreprenoriat, timpul trece foarte repede.

dragos-roua-andreea-raicuCat de importanta ti se pare echipa in dezvoltarea unei idei de antreprenoriat?

E fundamentala. Fara echipa esti doar un super-freelancer, nu antreprenor. De asta si spuneam mai sus ca provocarea principala de acum e sa creez o echipa. Connect Hub nu e business care sa poata fi condus de un freelancer, in timpul liber, cere mult mai mult commitment. E foarte dificila crearea unei echipe de la zero in jurul unui concept realtiv nou din punct de vedere istoric (hub-urile sunt un concept de business relativ recent, mai putin de zece ani) si complet nou pentru mine (nu am mai avut business-uri offline pina acum, sau daca am avut, au fost din zone relativ apropiate, tot publishing).

Ce calitati crezi ca ar trebui sa aiba un partener de afaceri pentru a putea dezvolta o idee de antreprenoriat impreuna?

Abilitatile tehnice sunt, pe termen lung, irelevante. Conteaza foarte-foarte mult “chimia”, modul in care te intelegi cu el si in care depasiti dificultatile. Un parteneriat de business e de multe ori mai dificil decat o casatorie. Am avut parteneriate care au durat 5-6 ani, si am invatat foarte mult. La un moment dat vei da peste o problema pe care nici unul din skills-urile tale sau ale partenerului nu o poate rezolva si va trebui pur si simplu sa va puneti de acord cum o rezolvati. Aceasta punere de acord e fundamentala, e cheia unui parteneriat stabil. Foarte putine parteneriate reusesc asta pe termen lung.

Ce consideri ca a ajutat cel mai mult dezvoltarea activitatilor tale antreprenoriale?

Curiozitatea si incapatinarea. Curiozitatea de a incerca mereu ceva nou. Incapatinarea de a nu ma da batut.

Daca ar fi sa poti da timpul inapoi si sa faci ceva diferit, care ar fi acel(e) lucru(ri)?

Nimic. Fiecare greseala are rostul ei. In general, inveti din ele. Cand nu inveti, inseamna ca ai facut pur si simplu o tampenie si trebuie sa ti-o asumi. Te ridici, te stergi de praf si mergi mai departe. Si incerci sa nu mai intri in situatii de genul celei care tocmai te-a trantit la pamant.

Connect-Hub3Cum reusesti sa-ti mentii entuziasmul si energia pentru a continua calatoria pe care ai inceput-o?

Entuziasmul si energia sunt niste marfuri foarte rare. Proiectele sunt impinse inainte nu neaparat de entuziasm si energie (care sunt importante la inceput) ci de obiceiuri sanatoase, de munca de zi cu zi. Entuziasmul si energia sunt bune in faza initiala a unei afaceri, insa ele se epuizeaza foarte repede, asa ca ai nevoie pur si simplu de obiceiuri care sa te mentina apt de munca. Sportul ar fi unul dintre ele, de exemplu. E interesanta intrebarea ta si pentru ca, intr-una din cartile mele, The 7 Ages Of An Online Business, prima varsta a unei afaceri se numeste chiar asa: The Enthusiasm Age.

Ce te motiveaza?

Nu prea mai folosesc motivatia, in forma ei “comerciala”, de poster de Facebook, de exemplu. Fac lucrurile pentru ca pot fi util altor oameni. Exista un anumit nivel de constientizare de la care realizezi ca nu poti functiona daca nu esti util altor oameni, pur si simplu. Nu ii poti “manipula” cu tehnici de comunicare sau marketing la nesfarsit ca sa iti cumpere produsele sau serviciile, asa ca trebuie sa le fii util. Procesul asta, prin care afli ce nevoi au si cum poti sa le fii util, e, daca vrei, ceea ce nu neaparat ma motiveaza, dar ma mentine in cursa, cald.

Cam cat timp dedici “aventurii” tale antreprenoriale intr-o zi?

Cam tot. 🙂

Cat de important ti se pare sa iti acorzi si pauze de lucru si vacante? Cat de des reusesti sa le iei?

E foarte important. Cat de des pot sa le iau? Depinde de proiect. Au fost ani in care am stat doar in vacanta, dupa ce am vandut portofoliul de situri, sau ani in care nu am avut deloc. In ultimii doi ani, de pilda, nu am vazut marea.

dragos-roua-maratonCare sunt modalitatile tale preferate de a-ti petrece timpul liber?

Alerg si dansez tango argentinian. Cand am timp liber. Alergatul a evoluat foarte mult, si a devenit un stil de viata, ma bucur enorm ca pot face asta. Am inceput sa alerg si la competitii de vreo cativa ani, iar anul asta, in primavara, am terminat un ultramaraton de 220km, Ultrabalaton.

Ce activitati intreprinzi pentru a promova activitatile tale antreprenoriale (a business-urilor)?

Incerc sa fiu de folos oamenilor. Daca oamenii au beneficii de pe urma interactiunii cu tine, te promoveaza ei. Se numeste “word of mouth” si e cel mai eficient mod de a iti face reclama. Daca iti faci bine treaba, oamenii isi vor aminti de tine si te vor cauta din nou.

Exista ceva ce ai recomanda in mod deosebit celor care au initiative de antreprenoriat?

Da, sa aiba rabdare. E un maraton, nu un sprint.

Connect-Hub4

 


Daca ti-a placut acest material:

contribuie-cu-povestea-ta-s facebook-150 celelalte-povesti
Contribuie si tu cu povestea ta de succes Urmareste-ne pe Facebook Citeste si celelalte povesti
Te costa doar putin timp si dorinta de a-i inspira pe altii si de a-ti impartasi propriile realizari. Fii primul care afla de urmatoarele povesti! Vezi ce am publicat in trecut si inspira-te
acceseaza acceseaza acceseaza

 

Sustine-i si pe altii, dand informatia mai departe: