Fotografia in activitatea de marketing

aparat-foto-mic

Fotografiile ar trebui sa faca parte integranta din activitatea de marketing a oricarui antreprenor. In general, fotografiile sunt elementele care atrag atentia la prima vedere, iar daca acestea nu incita interesul, atunci sansele ca materialul pe care vrem sa-l promovam sa fie accesat de un numar mare de persoane, scade. De aceea, fotografiile pe care alegem sa le utilizam in activitatea noastra de marketing trebuie sa fie de buna calitate si sa reprezinte ceea ce promovam.

1. Formatul si dimensiunea

Este important ca atunci cand achizitionam o fotografie, sa stim foarte clar cum urmeaza sa o folosim, intrucat acest lucru poate influenta foarte mult pretul fotografiei.

O fotografie cu o rezolutie foarte mare este mai scumpa decat aceeasi fotografie la o rezolutie mai mica. Diferenta dintre cele doua este ca o fotografie cu o rezolutie mai mare poate fi redimensionata mai mult decat o fotografie cu o rezolutie mica. Fotografiile cu rezolutie mare sunt, in general, utilizate in materialele printate, indiferent daca materialul este de format A5 sau mai mic, A3 sau mai mare. Cu cat rezolutia este mai mare, cu atat dimensiunea materialului printat poate fi mai mare. Formatul indicat este .TIFF, codificarea culorii CMYK, densitatea rezolutiei imaginii de minim 240-300 DPI (dots per inch).

In schimb, daca vorbim de fotografii ce urmeaza a fi utilizate in mediul online, este indicat ca dimensiunea si formatul fotografiei sa fie cat mai mici. Cu cat fotografia este mai mica, cu atat este incarcata mai usor si mai repede pe pagina de internet. Avantajul fotografiilor cu rezolutie mica este ca au un pret mult mai mic decat cele cu rezolutie mare. Formatul recomandat este .JPEG.

Calitatea foarte buna, la o imagine, se vede atunci cand imaginea este bine conturata si nu i se disting pixelii – in imaginile digitale, pixelul este cel mai mic element ce poate fi selectat si modificat, iar o fotografie este compusa din mii de pixeli. Cu cat este mai mare numarul de pixeli, cu atat este mai de calitate fotografia.

De unde poti face rost de fotografii? Ei bine, exista doua variante: poti angaja un fotograf profesionist sau le poti descarca de pe un website specializat.

2. Colaborare cu fotografi profesionisti

Avantajul de a colabora cu un fotograf profesionist este ca vom beneficia de fotografii personalizate si unice, pe care le vom putea utiliza in exclusivitate, la orice dimensiune dorim, in orice material dorim. In acest caz, insa, trebuie sa luam in calcul mai multi factori.

Pretul este unul din factorii foarte importanti, intrucat colaborarea cu un fotograf profesionist poate fi destul de costisitoare. De asemenea, trebuie sa ne gandim dinainte ce fel de fotografii vrem, astfel incat sa profitam la maxim de timpul fotografului si sa obtinem toate cadrele pe care le vrem. Fotografii profesionisti pot fi angajati pe sedinte foto cu o durata clar determinata (1-2 zile – sau mai multe), si/sau pentru un anumit numar de cadre. Daca se depasesc aceste elemenete, atunci este posibil ca fotograful profesionist sa solicite plati suplimentare.

3. Website-uri specializate

Varianta mai avantajoasa din punctul de vedere al costurilor si diversitatii, ar fi aceea de a descarca fotografii de pe un website specializat. Website-urile specializate ofera o varietate foarte larga de fotografii, grupate pe categorii, oferind posibilitatea filtrarii acestora pentru a identifica cat mai exact ceea ce cautam. Din punctul de vedere al costurilor, website-urile specializate ofera posibilitatea descarcarii fotografiilor in formate mai mici, avand astfel si costuri mult mai mici sau in formate mai mari, avand costuri mai mari. Preturile fotografiilor pot varia de la cativa centi pe fotografie pana la zeci de euro, in functie de calitatea fotografiei si limitarea utilizarii.

De asemenea, website-urile specializate ofera mai multe tipuri de abonamente pentru achizitionarea fotografiilor, astfel incat sa acopere cat mai multe tipuri de nevoi. Cateva variante ar fi: abonamente lunare — cu un numar limitat de descarcari pe zi/luna, indiferent de dimensunea fotografiei, abonamente zilnice — cu un numar limitat de descarcari sau chiar cu un numar nelimitat de descarcari, tot indiferent de dimensiunea fotografiei, abonamente fara numar limitat de descarcari, insa cu diferente de pret in functie de dimensiunea fotografiei si asa mai departe.

4. Recomandarile noastre

Fotografii platite:

Fotografii gratuite:

Este bine de precizat ca, in cazul acestor fotografii, este posibil sa existe restrictionari in ceea ce priveste utilizarea.

5. Atribuirea dreptului de autor al fotografiilor utilizate

In multe cazuri, este necesar sa se atribuie drepturile de autor al fotografiilor, prin specificarea autorului si linkul catre website-ul acestuia. Website-urile specializate indica acest lucru, acolo unde este cazul.

Creative Commons zero inseamna ca fotografia poate fi utilizata in orice mod, fara a se solicita permisiunea.

Creative Commons cu atribuire inseamna ca poti utiliza fotografia in orice mod, atata timp cat oferi credit fotografului (ex: fotografie realizata de “Dumitru Ion”).

Sustine-i si pe altii, dand informatia mai departe: