Primele tale materiale de prezentare

materiale de prezentare

Materialele de prezentare sunt acele materiale prin care ai ocazia sa prezinti ceva despre afacerea ta. In functie de audienta pe care o targetezi si de scopul pe care il ai, materialele de prezentare pot fi realizate astfel incat sa transmita informatia pe care tu o doresti, in modul pe care tu il doresti, cu scopul de a atrage ceea ce tu iti doresti.

De exemplu, daca iti doresti ca printr-un anumit material sa vinzi un serviciu, atunci vei prezenta beneficiile acelui serviciu, vei lista pretul si/sau oferta pentru a achizitiona acel serviciu, modalitati si conditii prin care clientii pot ajunge la acel serviciu si asa mai departe. Daca insa scopul este de a crea vizibilitate firmei dar nu neaparat de a vinde un serviciu anume, atunci materialul poate contine informatii generale despre toate serviciile firmei, fara detalii specifice despre unul anume. Poate contine si preturi, insa la modul general, fara sa fie vreun serviciu singularizat (de exemplu, o formula des intalnita este ‘preturile noastre incep de la [si se introduce o suma]).

Tipuri de materiale de prezentare clasice

Exista o multitudine de tipuri de materiale de prezentare, pe care le poti realiza in functie de scopul si de bugetul pe care le ai. Cateva exemple ar fi:

  • Brosuri – Brosurile contin de obieci mai multe pagini si de cele mai multe ori ele prezinta toate serviciile firmei. O brosura poate, desigur, fi folosita si pentru a prezenta un singur serviciu in foarte multe detalii, insa intrucat preturile pentru realizarea unei brosuri tind sa fie destul de prohibitive pentru un antreprenor la inceput de drum, atunci este mai avantajos sa se realizeze o singura brosura pentru toate serviciile. Dimensiunea unei brosuri poate varia in functie de dorinta fiecarui antreprenor, de costurile de realizare, de modul de prezentare, de scopul acesteia si asa mai departe. Nu exista o regula, si nici un standard “la moda”, fiecare antreprenor fiind liber sa aleaga ce considera ca este cel mai potrivit pentru scopul pe care il are si resursele de care dispune.
  • Pliante – Pliantele sunt o varianta destul de preferata printre antreprenorii la inceput de drum, intrucat pretul pentru realizarea acestora poate fi acceptabil, iar informatia care poate fi cuprinsa intr-un pliant poate fi destul de consistenta, daca este structurata cum trebuie. Formatul poate varia, insa de obicei cel mai mare format de pliant intalnit este de o pagina A4, pliata. Printre alte avantaje pe care le reprezinta realizarea pliantelor ar fi: pot fi folosite in multe ocazii (in cadrul intalnirilor, in receptia firmei, la evenimente etc.), sunt usor de pastrat in geanta, pe birou etc. (spre deosebire de o brosura, care ar putea fi incomod de pus in buzunar sau in geanta).
  • Flyere – Flyerele sunt cel mai des intalnite in campaniile de mass marketing. Ele au cel mai mic cost de productie, ceea ce permite realizarea lor in numar exemplare foarte mare, pentru distributie in masa. De obicei flyerele sunt foarte targetate, ele prezentand un singur seriviciu, cu scopul clar de a vinde, sau pot prezenta toate serviciile sub forma de lista, cu scopul de a crea vizibilitate, fara a oferi insa multe detalii. In acest ultimo caz, cel mai frecvent ele fac trimitere catre un website sau catre detalii de contact. Intrucat flyerele ofera un spatiu foarte limitat pentru informatii, este foarte recomandat sa te gandesti foarte bine la scopul pentru care vrei sa realizezi un fyer si la modul de prezentare a ceea ce vrei sa transmit, astfel incat cel care-l primeste sa inteleaga repede si clar ceea ce vrei sa transmiti.
  • Bannere – Bannerele sunt cel mai des folosite pentru crearea vizibilitatii in cadrul evenimentelor sau la receptia firmei. Binenteles, este alegerea fiecarui antreprenor unde le foloseste. Ele prezinta de obicei o singura idee, cel mai adesea motto-ul firmei, o imagine atragatoare, sigla si website-ul firmei – bannere-le nu au un scop de vanzare directa, ele sunt utilizate pentru a transmite un mesaj scurt, care sa atraga atentia si pe care privitorul sa-l retina repede. Costurile unui banner pot fi destul de maricele, insa pot fi folosite pe termen lung. Ele raman ca bun al companiei, sunt mobile, usor de transportat, si efectul de vizibilitate este foarte mare. Fonturile folosite de obicei sunt mari, astfel incat textul sa poata fi citit de la distanta.
  • Show-room – O varianta mai costisitoare dar extrem de eficienta este un show-room – posibilitatea de a prezenta concret produsul. In cazul serviciilor, este “mai dificil” sa ai un show-room, insa si aici exista posibilitati. Poti oferi un demo al serviciului in mod gratuit, sau la un pret simbolic, astfel incat potentialul client sa aiba ocazia sa-l testeze inainte de a-l achizitiona.

Printat sau electronic?

Avantajul nostru, ca mici antreprenori, este ca traim o perioada in care tehnologia ne permite sa avem acces la mult mai multe optiuni decat inainte, sa ajungem la potentialii nostri clienti mult mai usor, mai ieftin, asta datorita faptului ca exista modalitatea de comunicare electronica si online. Asadar, avem optiunea de a realiza cea mai costisitoare varianta de a ne prezenta serviciile, cat de detaliat dorim, anume brosura, fara a avea niciun cost. Cum? Folosind doar varianta electronica. Desigur, oricare din materialele de prezentare, nu doar brosura, pot fi folosite astfel.

Avantajele utilizarii materialelor de prezentare electronice:

  • Le poti face chiar tu, nu trebuie sa platesti pe cineva
  • Le poti face si in programele mai des intalnite, gen Word, PowerPoint, nu ai neaparat nevoie de un program specializat, gen InDesign
  • Le poti trimite cu usurinta oricui, pe email
  • Le poti incarca ca fisiere pe website-ul tau, astfel incat oricine este interesat le poate downloada online
  • Le poti face disponibilie unui numar nelimitat de persoane, fara niciun cost
  • Le poti modifica oricand, oricat, oricum
  • Le poti accesa de pe orice dispozitiv: calculator, telefon, tablet etc.
  • Le poti rasfoi usor si repede
  • Poti include oricat de multa informatie vrei
  • Poti include link-uri catre pagini de internet specific
  • Sunt “prietenoase” cu mediul – nu trebuie taiat niciun copac pentru a le realiza 🙂

Avantajele utilizarii materialelor de prezentare printate:

  • Sunt mai rapid de accesat pentru intalniri (poti tine un exemplar in geanta, in mana etc.)
  • Sunt mai usor de “carat” – o brosura este mai usoara decat un calculator sau o tableta
  • Le poti distribui la usor la un eveniment
  • Potentialii client care se afla la sediul tau din diverse motive pot accesa rapid un pliant din receptie (pe care il pot citi cat asteapta sau il pot lua cu ei), fara sa deranjeze pe nimeni
  • Nu esti dependent de internet si nici de calculator si nici de baterie (la calculator, tablet, telefon)
  • Poti face insemnari rapid si usor
  • Nu ai nevoie de timp pentru a deschide materialul sau de a-l cauta (spre deosebire de calculator)

Calitatea

Calitatea este foarte importanta, atat la un material electronic cat si la un material printat. Cu cat calitatea este mai buna, cu atat materialul este mai apreciat, iar sansele ca acesta sa fie citit, cresc. Calitatea consta din modul in care este prezentata informatia cat si modul in care este prezentat materialul.

La un material printat, calitatea printului este cruciala. Diferenta dintre un material printat pe imprimanta de pe birou este net inferioara unui material printat la o tipografie. E drept, un material printat la tipografie va avea intotdeauna costuri semnificativ mai mari, insa, cum se spune, “face toti banii”. Daca bugetul insa este unul limitat, atunci poate este bine sa cantaresti optiunile, sa vezi ce te-ar costa mai putin, dar sa fie realizat la modul profesionist si sa creeze un impact pozitiv. Ce am sugera noi este, spre exemplu, ca in loc de o brosura, sa iei in calcul un pliant. Poti realiza si brosura, insa pe aceasta sa o folosesti doar in format electronic. Daca optezi pentru varianta printata, pentru orice tip de material, tine minte ca orice tipografie ofera reduceri in functie de numarul de exemplare dorit. Cu cat numarul este mai mare, cu atat scade pretul per bucata.

La un material electronic calitatea consta, pe langa prezentarea informatiei efective, in calitatea documentului. Calitatea documentului, a fisierului electronic, trebuie sa fie, in primul rand, de o dimensiune acceptabila, care sa permita transmiterea prin email, stocarea si deschiderea rapida pe orice dispozitiv. Un astfel de document ar trebui sa aiba, ideal, pana in 1MB. Pentru a realiza un astfel de document, este bine ca toata informatia sa fie optimizata, mai degraba decat documentul sa fie salvat la o dimensiune mica. Un document salvat la o dimensiune mica afecteaza calitatea vizuala a documentului, ceea ce inseamna ca toate imaginile si diagramele se vor vedea la o calitatea proasta. Pentru a optimiza informatia, in speta imaginile si diagramele (pentru ca acestea sunt cele care pot incarca cel mai mult un dopcument), este bine sa le optimizam pe acestea. Exista programe speciale de editare imagini care pot face acest lucru si este bine sa te familiarizezi cu ele.

In ambele variante, electronic si print, calitatea informatiei este foarte importanta deasemenea, chiar mai importanta. Aceasta trebuie sa fie structurata clar, astfel incat cititorul sa inteleaga efectiv ceva, iar tu sa-l poti ghida spre unde doresti.

Cateva elemente care se aplica pentru ambele variante de prezentare, ar fi:

  • Textul trebuie sa fie citet, scris cu un font de o dimensiune acceptabila, nu foarte mic, dar nici foarte mare
  • Pentru a fi usor de citit, ideal este ca propozitiile si paragrafele sa fie scurte si la obiect
  • Oriunde se poate, este recomandat sa se foloseasca si diagrame, impreuna cu textul, intrucat unele persoane au o perceptie mai vizuala
  • Este recomandat sa se utilizeze fotografii cat mai multe (dar nu exagerat – poate una, maxim doua pe pagina)
  • Este indicat ca fotografiile utilizate sa aiba legatura cu subiectul
  • Este foarte recomandat ca stilul sa fie acelasi in intreg materialul (fonturile, fotografiile si diagramele, stilul articolelor, aranjarea in pagina etc.)

Cum sa faci un material bun (de ce sa tii cont)

Cand pregatesi un material, este bine ca inainte sa te apuci de lucuru, sa stii foarte clar ce vrei sa obtii de la acesta. Mai jos sunt cateva aspect de care sat ii cont si la care sa te gandesti, astfel incat materialul tau sa fie cat mai potrivit pentru ceea ce doresti:

Audienta – Gandeste-te cui te adresezi si foloseste un limbaj adecvat, precum si un volum de informatii potrivit. Daca publicul tau este unul foarte imformat, atunci poate nu este nevoie sa oferi foarte mlte detalii tehnice despre serviciu, dar mai mult despre avantajele de a te alege pe tine ca furnizor, in loc e concurenta ta. Pentru asta, este bine sa-ti cunosti atat audienta, cat si comcurenta. Asadar, fa-ti telemele inainte 🙂

Scopul – Vrei sa faci un material care sa vanda, sau prin care sa te cunoasca lumea? Daca vrei sa vanda, atunci focalizeaza atentia cititorului asupra ceea ce vrei sa vinzi, calitatile a ceea ce vrei sa vinzi, include o oferta, un termen de valabilitate a ofetei, modalitati prin care potentialii clienti pot accesa oferta etc. Daca vrei doar sa prezinti ceva, atunci fii mai general cu informatia, dar ofera detalii de contact si detalii unde pot fi accesate mai multe informatii si oferte.

Structura – Structura este foarte importanta, intrucat poate decide daca materialul va fi citit sau nu. Daca folosesti o structura alambicata, un text greoi cu multi termeni tehnici, text mult, neaeristi, fara imagini, atunci grantat cel care plimeste materialul il va arunca la gunoi. Fii flexibil, succinct si la obiect.

Cum te putem ajuta noi

Daca consideri ca prefer sa apelezi la noi, apeleaza cu incredere. Te putem ajuta in felul urmator:

  • Consultanta – Putem sa-ti oferim mai multe informatii care sa te ajute sa iti faci singur orice material de prezentare. Asta include sfaturi, traininguri sau pur si simplu putem sa te asistam pe parcursul realizarii materialului.
  • Layout si design materiale – Putem sa pregatim layout-ul si sa-ti propunem un design pentru materilaul tau, asta presupunand ca tu ne dai textele, diagramele si imaginile.
  • Redactarea textelor – Daca vrei, putem sa te ajutam chiar si la texte. S-ar putea ca noi sa nu fim experti in ceea ce oferi tu, dar daca ne povestesti si daca esti disponibil sa ne raspunsi la intrebari, este suficient incat noi sa putem sa redactam texte potrivite pentru materialele tale.
  • Realizare fotografii personalizate – Daca ai nevoie de imagini personalizate, poate cu produse, cu imagini din birouri, imagini cu angajatii etc., te putem ajuta cu realizarea fotografiilor. Ne bucuram sa avem parte din echipa un fotograf profesionist foarte talentat, care realizeaza imagini foarte reusite 🙂

Contacteaza-ne

Daca vrei sa afli mai multe detalii sau iti doresti o colaborare cu noi, contacteaza-ne aici >>

Sustine-i si pe altii, dand informatia mai departe: